Oppilaat vertailevat lehtiuutisten otsikoita mobiiliuutisten otsikoihin Kattilan koulussa. Kuva: Nea Ilmevalta

Kattilan koulun opettaja Helena Kaukolainen yllättyi suunnattomasti ladattuaan Mediataitokoulun sivuilta Menitkö klikkiin? -oppituntimateriaalin. Kaukolainen kertoi oppilaiden innostuneen uutisten analysoinnista ja omien klikkiuutisten suunnittelusta enemmän kuin tulevasta luokkaretkestä Linnanmäelle.

"En ole aiemmin kohdannut tällaista intoa oppilaissa", Kaukolainen kommentoi. "He etsivät itsenäisesti kiinnostavia uutisia kouluajan ulkopuolella ja luokan suljettuun Facebook-ryhmään linkitetään uutisia vielä puolilta öin!"

Mediataitoviikkoa varten tuotettua oppimateriaalia on viikon projektikoordinaattorin Julia Alajärven mukaan ladattu jo lähes tuhat kertaa.

"Kyllä tämän aineiston suosio yllätti meidätkin! Mediataitoviikkoa vietetään helmikuussa ja yleensä opettajat latailevat aineistoja vasta tammikuussa Educa-messujen jälkeen."

Syitä suunnattomalle suosiolle haetaan nyt sosiaalisesta mediasta, jossa uteliaisuutta herättävät otsikot pyrkivät saada käyttäjät klikkaamaan uutisia. Facebook ilmoitti elokuussa muuttavansa palveluaan niin, ettei käyttäjien uutissyötteissä näkyisi enää yhtä paljon klikkiuutisia. Rumba-lehden toimituspäällikkö Saku Schildt otti kantaa klikkijournalismiin 11.12.2014 päivätyssä kolumnissaan "Puhutaanpa hieman klikkausjournalismista".

Mitä mieltä sinä olet klikkiuutisista? Osallistu keskusteluun Mediataitokoulun Facebook-sivulla!